VAD ÄR SEO OCH VARFÖR BEHÖVS DET

Vardagen för konsumenter och företag blir allt mer digitaliserad och internetbaserad. Idag är det en nödvändighet för både små och stora företag att ha en väl genomtänkt digital strategi för att möta nya marknader och kunder. En viktig del av denna strategi är SEO. Även om Ditt företag har en fantastisk affärsidé och ett stark och trovärdigt varumärke måste Du synas på nätet för att bli framgångsrik. Helst synligare än dina konkurrenter.

Vi använder till stor del nätet för att hitta produkter och tjänster, jämföra priser och boka resor idag. När vi gör det använder vi sökmotorer som Bing och Google. I Sverige dominerar Google sökningarna på internet totalt. För att Du ska synas på Internet behöver du alltså synas i sökmotorernas sökresultat på relevanta sökningar. Detta är vad sökmotoroptimering handlar om.

Varför SEO?

SEO innebär i grund och botten att Du arbetar med din sajt, både tekniskt och med innehåll, för att uppfylla de krav som sökmotorerna ställer på en sajt för att visa den i sökresultatet. En bättre optimerad sajt hamnar högre upp i sökresultatet. Just därför är det viktigt att jobba med SEO för att vinna konkurrensfördelar på den digitala marknaden.

Hur Seombie arbetar med SEO

1. Sökordsanalys

Vanligtvis är en sökordsanalys det första steget i SEO-arbetet. Vilka sökord är relevanta att synas på för ert företags erbjudande? Hur ser konkurrensen ut? Vilka konverteringsmöjligheter finns och hur ser sökvolymerna ut?

2. On page/site-analys

Sökordsanalysen leder fram till en sökordsstrategi som ligger som grund för hur man bör arbeta med sidans innehåll och struktur, dvs “on page”. Vi går även igenom sitens tekniska förutsättningar för ett lyckat SEO-arbete.

3. Off page - Länkbygge och länkstrategi

En stor del av en framgångsrik SEO består av en optimerad länkprofil. Vi hjälper kunden att ta fram en strategi som leder till en välbalanserad länkprofil som i sin tur stärker sajten auktoritet. Off page-arbetet är långsiktigt och har stor betydelse för din sajts ranking i sökmotorerna.

4. Uppföljning

För att lyckas med SEO behöver man testa och utvärdera. Och testa och utvärdera. Vi rapporterar löpande förändringar i positioner och trafik för din sajt så att arbetets resultat blir mätbart. SEO handlar om att hela tiden göra små förändringar som leder till stora resultat.


Kundanpassad SEO

Vi på Seombie vill vara en nära partner i din digitala närvaro och hittar gärna anpassade lösningar som passar dina förutsättningar. Har du frågor eller förslag på hur vi kan hjälpa dig, kontakta oss för ett prisförslag och en plan idag.

Kontakt-
formulär


Vill du mer om vad vi kan göra för dig, tveka inte att kontakta oss idag!